3. Fotograferen in de zomer

11 tips: Fotograferen in de zomer

Fotograferen in de zomer. In de zomer als de zon hoog aan de hemel staat, kan het best lastig zijn om mooie foto’s te maken. Je hebt dan te maken met diepe schaduwen en het hoge contrast van de zon. Het licht is dan erg hard. Je kunt gaan fotograferen net na zonsopkomst of tijdens zonsondergang, maar je wilt natuurlijk gewoon fotograferen wanneer jou dat uitkomt, dus ook midden op de dag. In dit blog geef ik je een aantal tips bij het fotograferen met hard licht.

Fotograferen-in-de-zomer

Het oog versus camerasensor

Het verschil tussen de lichtste en de donkerste delen in een foto wordt het ‘dynamisch bereik‘ genoemd. Het menselijk oog is in staat om details te zien in hele donkere schaduwen en in hele lichte scènes. Het dynamisch bereik wat de camerasensor aankan is de ruimte tussen het donkerste (zwarte) en het lichtste (witte) punt. Het gaat dus over hoeveel detail je camera kan zien in de schaduwen en in de hooglichten.

Donkere schaduw

Bij het fotograferen in de zomer krijg je te maken met een groot verschil tussen donker en licht, omdat het licht dan erg hard is. Maar je hebt ook de maken met schaduw door de felle zon. In de schaduw lijkt het dan snel donker, maar toch is daar ook het zonlicht. Door de weerkaatsing van de omgeving komt de zon toch nog in het schaduwgebied terecht. De zon komt in alle richtingen terecht, alleen is de zon minder intensief in de schaduw. Het is dus verstandig om de schaduw op te zoeken wanneer de zon hoog staat.

Fotograferen-in-de-zomer

Fotograferen in de felle zon

Maar hoe kun je toch mooie foto’s maken onder die felle zon? Je wilt lelijke schaduwen voorkomen en je wilt voorkomen dat personen met dichtgeknepen ogen op de foto komen. Probeer dus altijd ergens de schaduw op te zoeken. Maar wat als er geen schaduw is? Dan moet je ervoor zorgen dat de zon achter je staat. Fotografeer je tegen de zon in, dan zal het onderwerp te donker zijn en de achtergrond overbelicht. Bekijk ook eens mijn blog ‘Fotograferen met tegenlicht‘. Daarin geef ik je 7 tips bij het fotograferen met tegenlicht.

Fotograferen-in-de-zomer-tegenlicht

Reflectiescherm

Wat je kan doen is een reflectiescherm meenemen. Deze is opvouwbaar en heeft vijf kleuren: wit, diffuus wit, goud, zilver en zwart. Met het reflectiescherm kun je het licht weerkaatsen en schaduw ophelderen. Het scherm is gemakkelijk mee te nemen naar locatie, dankzij de meegeleverde hoes.

Fotograferen-in-de-zomer-Reflectiescherm

Beschik je niet over een reflectiescherm, dan zou je ook gebruik kunnen maken van een groot stuk stevig wit karton. Met de witte achtergrond kun je het licht op het gezicht laten reflecteren. Zijn er meerdere personen aanwezig, dan zou je kunnen vragen of zij het licht willen blokkeren.

Diffuser

Door een diffuser te gebruiken kun je het licht tegenhouden. Een diffuser geeft een zachte en romantische sfeer aan je foto’s. Het geeft een zachte en subtiele interpretatie van je onderwerpen, ver verwijderd van agressieve verlichting, heldere kleuren en de oppositie van contrasten.

Fotograferen-in-de-zomer-Diffuser

Polarisatiefilter

Een polarisatiefilter houdt 1 of 2 stops licht tegen. Je kunt aan het voorste deel draaien zodat het filter in de juiste hoek tot de zon zijn werk kan doen. Je kunt direct in de zoeker zien dat het filter reflecties verminderd wanneer je aan het voorste deel draait. Daarnaast heeft het grote invloed op de verzadiging van je kleuren. Vooral bij landschapsfotografie komt het filter goed tot zijn recht. Wolken steken bijvoorbeeld sterker af tegen een strakblauwe lucht.

Fotograferen-in-de-zomer-polarisatiefilter

Invulflits

Je kunt ook een invulflits gebruiken om de schaduwen op te helderen. Overdag als er voldoende licht is kan het de moeite lonen je flits te gebruiken. Het gebruik van flitslicht in combinatie met omgevingslicht noemen we invulflits.

Zwart-wit

Is het contrast te sterk en het licht te hard, dan zou je de foto ook om kunnen zetten naar zwart-wit. De foto kan door het harde licht extra krachtig worden. Is de lucht uitgebeten en zijn de schaduwen volgelopen, dan ziet de foto er in kleur niet erg mooi uit. Maar door hem om te zetten in zwart-wit kan dat misschien wel een dramatisch of sfeervolle foto op leveren. Fotografeer in RAW, dan kun je de foto in bijvoorbeeld Lightroom of Luminar omzetten in zwart-wit.

Fotograferen-in-de-zomer-zwart-wit

Instellingen

Welke basisregels zijn belangrijk bij het fotograferen op een zonnige dag met fel licht?

Diafragma

Hoe kleiner het diafragmagetal, hoe meer licht er binnenkomt. Wil je dat er minder licht binnenkomt, dan kies je dus eerder voor een diafragma van f/5.6 dan f/1.8. Daardoor verlies je wel veel scherptediepte. De achtergrond zal minder wazig worden. Door wat meer afstand te nemen van het onderwerp en in te zoomen krijg je ook een wazige achtergrond. Maar misschien wil je dat alles scherp is. Dan is het beter om een diafragma van f/11 te gebruiken voor maximale scherpte.

ISO

Houd je ISO-waarde zo laag mogelijk. Bij veel camera’s is 100 het laagste getal. Ga niet hoger.

Sluitertijd

Heb je het diafragma en de ISO ingesteld, dan ga je daarna de sluitertijd instellen totdat de foto goed belicht is.

Histogram

Het histogram laat je na het maken van de foto zien of deze goed belicht is. De linkerkant van het histogram geven de donkere delen weer en de rechterkant de lichte delen in de foto. Komt het grafiekje aan de linkerkant buiten het kader, dan is de foto onderbelicht. Gebeurt dit aan de rechterkant, dan betekent dit dat de foto overbelichte delen heeft. Je kunt de foto opnieuw maken en de instellingen aanpassen, maar misschien is het niet nodig de foto opnieuw te maken. Bekijk mijn blog ‘Histogram bij fotografie lezen’ voor meer informatie.

Spotmeting

Stel je camera in op spotmeting (kijk in de gebruiksaanwijzing van je camera). Het licht wordt alleen gemeten op een klein gedeelte in het midden van de zoeker van je toestel. Zie mijn blog ‘Lichtmeting, hoe werkt dat?‘ over de verschillende lichtmeetmethodes.

Fotograferen-in-de-zomer-spotmeting

Natuurlijk hopen we op een mooie zomer, zodat je de bovenstaande tips kunt gebruiken.