3. Basis Fotografie
  4. Diafragma
  5. Wat is diafragma en hoe werkt het?

Wat is diafragma en hoe werkt het?

Diafragma is de opening van je objectief/lens. Het diafragma bepaalt hoeveel licht er in de camera komt. Door middel van lamellen wordt de opening bepaald. Hoe kleiner de opening van de lens, hoe scherper het resultaat (grote scherptediepte) zal zijn van voor tot achter op de foto. Een grote diafragma geeft een kleine scherptediepte.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wat is diafragma camera
De opening van het diafragma

Het f-getal

De grootte van de lensopening wordt weergegeven met een getal. Dat is het f-getal. Hoe lager het f-getal, hoe groter de lensopening. Er kan dus meer licht binnen komen op de sensor. Hoe groter het f-getal, hoe kleiner de lensopening. Er komt dus minder licht binnen op de sensor. De sluitertijd en de ISO spelen ook een rol bij de belichtingsdriehoek. Met deze drie instellingen kan je de juiste belichting vinden.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige achtergrond diafragma
Hoe lager het getal hoe waziger de achtergrond

– Groot diafragma = klein getal = veel licht
– Klein diafragma = hoog getal = weinig licht

Scherptediepte

Met het diafragma bepaal je de scherptediepte, de diepte in de foto die scherp is. Een laag getal (grote opening) geeft weinig scherptediepte. De voorgrond of het onderwerp is dan scherp en de achtergrond wazig (bokeh). Een hoog getal (kleine opening) geeft veel scherptediepte. De voor- en achtergrond zijn scherp.  

Welk diafragma?

Als je wilt gaan fotograferen is het natuurlijk de vraag welk diafragma je gaat gebruiken. Dat ligt er maar net aan wat je wilt gaan fotograferen. Ik geef je wat tips.

Diafragma bij portretfotografie

Bij portretfotografie wil je het onderwerp scherp op de foto. Je wilt dat de omgeving niet gaat afleiden. Je kiest bij portretfotografie dus vaak voor een klein diafragma omdat je het onderwerp scherp wilt hebben en de achtergrond mag wazig zijn. Het ligt er natuurlijk wel aan of je een of meerdere personen op de foto wilt zetten. Bij een te klein diafragma, bijvoorbeeld f/2.8, wordt alles buiten het scherpstelpunt al snel wazig en dan kan het voorkomen dat niet alle personen scherp op de foto staan.

– 1 persoon/gezicht: f/4 of f/5.6
– Gezin: minimaal f/8
– Grote groep: f/11

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wat is diafragma portret

Diafragma bij landschapsfotografie

Bij landschapsfotografie wil je over het algemeen alles op de foto scherp van voor tot achter. Je hebt dan veel scherptediepte nodig. Je stelt hier dus een klein diafragma (groot getal) in. Met f/11 haal je de maximale scherpte. Wil je bijvoorbeeld de zon of lantaarnverlichting als ster op de foto, dan zul je het diafragmagetal nog wat moeten verhogen naar f/16 of f/22.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. BP3A6164 HDR 2 4

Diafragma bij macrofotografie

Bij macrofotografie kan het diafragma enorm verschillen. Wil je een bloem met een wazige achtergrond, dan kies je al snel voor een laag getal. Maar wil je een insect helemaal scherp op de foto, dan zal je voor een groot getal (klein diafragma) moeten kiezen om alles van de insect scherp op de foto te krijgen.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wat is diafragma insect

Veel plezier! #blijfklikken

Leer meer over belangrijke fotografie begrippen in onze kennisbank.

Was dit artikel nuttig?

Related Articles