3. Wat is bokeh en hoe krijg je dit bokeh-effect?

Wat is bokeh en hoe krijg je dit bokeh-effect?

Wat is bokeh en hoe krijg je dit bokeh-effect?

Bokeh komt van het Japanse woord boke (ボ ケ), wat “vervaging” of “waas” betekent. Bokeh wordt uitgesproken als BOH-kay (of op zijn Nederlands: Boo-kee).

Als de achtergrond zo wazig is dat niets meer herkenbaar is, dan spreken we over een sterke bokeh.

Wat is Bokeh?

Bokeh wordt gedefinieerd als “het effect van een zachte, onscherpe achtergrond die je krijgt als je een onderwerp fotografeert met een groot diafragma van f/2.8 of groter. Hoe groter het diafragma, hoe groter het bokeh-effect zal zijn.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. bokeh 1

Beste diafragma voor bokeh

Om bokeh in een foto te krijgen, maak je gebruik van een diafragma van minimaal f/2.8, waarbij een groter diafragma van f/2, f/1.8 of f/1.4 ideaal is. 

De beste lenzen hiervoor zijn vaak de 50mm-lenzen met een diafragma bereik van f/1.8 of f/1.4. Lees hier alles over in ons artikel over de 50mm f/1.8.

Creatief met bokeh

Met bokeh kun je ook leuke effecten creëren. Door het verschil in scherptediepte kan je lichtpunten laten veranderen in wazige cirkels. Maar wanneer je een motief voor je lens brengt neemt het bokeh dat over.
Dus wanneer je een hart voor de opening van je lens brengt, krijg je hartjes op de achtergrond.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Bokeh Fotografie Effect 8808

Dit effect kan je gemakkelijk zelf bereiken met onze Bokeh Kit – de kit die het mogelijk maakt om een mooie creatieve bokeh in je foto’s te krijgen.

Was dit artikel nuttig?
×

Hoi!

Klik hieronder om te Whatsappen of verstuur een e-mail naar [email protected].

× Kan ik je helpen?