3. Basis Fotografie
  4. Sluitertijd
  5. Hoe werkt sluitertijd?

Hoe werkt sluitertijd?

Hoe werkt sluitertijd? Sluitertijd is een veel voorkomend begrip in de wereld van fotografie en komt bij elke foto terug. Maar wat houdt sluitertijd nu eigenlijk precies in?

Sluitertijd is de tijd dat er licht op de sensor van de camera valt. Een ander woord voor sluitertijd is dan ook belichtingstijd. Doordat de sluitertijd bepaalt hoeveel licht er op de sensor valt, bepaalt deze uiteindelijk of je foto goed, overbelicht of te donker is. Daarnaast bepaalt de sluitertijd of er wel of geen beweging in de foto te zien is bij bewegende onderwerpen.

Onderbelicht of overbelicht

Als de belichting niet goed is en er te veel of te weinig licht binnenkomt, kunnen er details wegvallen in de foto. Dit komt doordat er dan te donkere of te lichte vlakken in een foto ontstaan. De sluitertijd bepaalt dus uiteindelijk ook hoeveel details er in de foto te zien zijn. De sluitertijd is één van de drie belangrijkste elementen in de belichtingsdriehoek.

Effecten

Naast het beïnvloeden van het licht kun je met de sluitertijd ook bepaalde effecten creëren. Zo kun je met een korte sluitertijd snelle bewegingen fotograferen en met een lange sluitertijd juist de beweging vloeiend volgen. De sluitertijd is handmatig aan te passen. Hierdoor kan je per situatie bepalen welke sluitertijd je gebruikt.

Praktijk

Maar hoe ga je nu te werk met die sluitertijd? Dat ga ik je uitleggen.
Zoals we al eerder behandeld hebben, is de lengte van de sluitertijd bepalend voor het effect van de foto.

Korte/snelle sluitertijd

Een korte sluitertijd van minder dan een seconde laat de beweging als het ware bevriezen in je beeld. Hoe korter de sluitertijd is, hoe meer de beweging bevroren wordt en hoe minder de kans op bewegingsonscherpte is. Bij sportfotografie of vogels fotograferen wordt vaak een korte sluitertijd gebruikt, omdat je zo min mogelijk bewegingsonscherpte wilt krijgen. Bewegingsonscherpte houdt in dat je onscherpe delen in je foto ziet door de beweging. Dat wil je uiteraard voorkomen.

Hoe-werkt-sluitertijd
Sluittijd van de foto: 1/2500s

Deze foto is genomen met een korte sluitertijd. Hierdoor is de voetballer als het ware bevroren op de foto en je ziet geen bewegingsonscherpte.

Dit is het resultaat dat je wilt behalen en gaat behalen als je een korte sluitertijd gebruikt. Gebruik de sportstand/burst-modus op je camera. Hierdoor kun je meerdere foto’s achter elkaar maken. Gebruik de sluitertijdvoorkeuze (S/Tv) als je zelf alleen de sluitertijd in wilt stellen, maar wil je het diafragma en de ISO ook zelf bepalen, dan zul je de manuele stand moeten gebruiken. Probeer verschillende tijden uit, totdat je het gewenste resultaat behaald.

Langzame/lange sluitertijd

Kies je ervoor om een langere sluitertijd te kiezen, dan loop je het risico dat er bewegingsonscherpte in je foto komt. Dan is niet per definitie je hele foto bewogen, maar dan kunnen er onscherpe delen in je foto ontstaan. Neem als voorbeeld deze foto:

Hoe-werkt-sluitertijd
Sluitertijd van de foto: 1/200s

De focus van deze foto is bedoeld op speler nummer 23 die de bal weg schiet. De speler is in deze foto niet bewogen, maar de bal wel. Dit houdt in dat er een te lange sluitertijd is gebruik en hierdoor is er een bewegingsonscherpte ontstaan rondom de bal.

Wanneer je bijvoorbeeld een sluitertijd van 30 seconden op je camera instelt, betekent dit dat de ‘sluiter’ van je camera er 30 seconden over doet voordat deze weer dichtgaat. Als de ‘sluiter’ van de camera weer dicht is, gaat de camera de foto verwerken.

Beweging vastleggen

Wil je nou juist de beweging laten zien in de foto? Dan moet je gebruik maken van een lange sluitertijd. Bij een lange sluitertijd is het belangrijk dat je je camera stabiel houdt. Zet deze daarom op een statief. Zorg er ook voor dat bijvoorbeeld je schouderband niet kan bewegen door de wind. Zorg dat de stabilisatie uit staat. Daarnaast is het belangrijk om de timer of een afstandsbediening te gebruiken. Doordat de sluitertijd lang is, zie je hierdoor elke beweging terug in je foto. Stel je camera in op een lange sluitertijd. Hierdoor wordt de beweging vloeiend weergegeven in je foto. Zie bijvoorbeeld de foto hieronder:

Hoe-werkt-sluitertijd

Creatief

Je kan ook hele creatieve foto’s maken met een snelle of juist langzame sluitertijd. Met een snelle sluitertijd kun je de beweging bevriezen, zoals het voorbeeld hieronder. Deze foto is gemaakt met een snelle sluitertijd.

Hoe-werkt-sluitertijd-bevriezen
Sluitertijd 1/4000

Door een langzame sluitertijd te gebruiken kun je bijvoorbeeld de lichten van de auto’s fotograferen in het donker. Dan krijg je mooie lichtstrepen. Gebruik wel een statief.

Hoe-werkt-sluitertijd-lichtstrepen
Sluitertijd 15″

Je moet dus van tevoren goed bedenken wat voor effect je wilt bereiken met je foto en hierop je sluitertijd afstellen. Deze is per situatie verschillend. Het is een kwestie van blijven variëren van sluitertijd totdat je het gewenste resultaat krijgt.

Bekijk ook het blog ‘Wat is diafragma en hoe werkt het?’ over een ander belangrijk begrip. Diafragma bepaalt hoeveel licht er via je objectief de sensor in je camera kan bereiken.

Veel plezier! #blijfklikken

Was dit artikel nuttig?

Related Articles