Verken je stad in een nieuw licht
Stadslandschappen of cityscapes bieden talloze mogelijkheden voor fotografen die de essentie en energie van het moderne stadsleven willen vastleggen. Van torenhoge wolkenkrabbers en drukke straten tot openbare kunstinstallaties en verborgen steegjes, stedelijke omgevingen bieden een eindeloze reeks onderwerpen en composities om te verkennen.
Maar stadsfotografie heeft zijn eigen unieke uitdagingen. Drukke straten, veranderende lichtomstandigheden en onvoorspelbaar weer kunnen het allemaal moeilijk maken om de perfecte foto te maken. In dit artikel gaan we in op enkele tips en technieken voor het vastleggen van verbluffende beelden van stadslandschappen, of je nu een ervaren professional bent of net begint met je camera.
Het beste moment om op pad te gaan
Het moet geen verrassing zijn dat ook hier het beste moment om te fotograferen aan het begin of aan het eind van de dag is. De zon staat dan een stuk lager en geeft daarom minder fel licht af als wanneer de zon hoog in de lucht staat. Fotografen die vaker in de stad te vinden zijn geven de voorkeur aan het eind van de dag. Vooral als de straatverlichting aan gaat en het licht van de zon minder wordt.
Er is een moment dat veel stadsfotografen boven alle momenten verkiezen, namelijk het blauwe uurtje. Dit gebeurt na de zonsondergang als de zon niet meer te zien is boven de horizon. Doordat de zon onder de horizon hangt, krijgt de lucht een intensere blauwe kleur. En samen met de vaak warme kleuren van de straatverlichting, geeft dit een erg mooi effect.
Welk tijdstip?
Het tijdstip verschilt dus per dag dat je wilt gaan fotograferen. Als je aan het eind van de dag tijdens zonsondergang aan de slag wilt gaan, kan je heel makkelijk online opzoeken wanneer dat is. Verschillende weer-apps kunnen je vertellen wanneer zonsondergang is voor een specifieke dag. Er zijn ook apps die kunnen aangeven wanneer het gouden uur en soms zelfs het blauwe uur is.
Voorafgaand aan het blauwe uur vindt het gouden uur plaats (tijdens zonsondergang). Tijdens het gouden uur hangt de zon nog zichtbaar laag aan de horizon en geeft alles een mooie warme gloed. Dus als je al die momenten achter elkaar plakt, krijg je een opvolging van mooie kleuren licht die je allemaal kan vastleggen. Ga dus niet te vroeg weer naar huis maar blijf goed kijken hoe het licht verandert.
Welk weer?
Wolken in de lucht maken een foto als snel een stuk dynamischer. Maar met te veel wolken zie je tijdens het blauwe uur niks meer van die mooie blauwe kleur in de lucht. Een mooie balans tussen blauwe lucht en wolken is dan erg belangrijk. Dus houdt het weer goed in de gaten.
Deze momenten komen het vaakst voor rond de winter, als het een stuk frisser is. Een voordeel is dat de zon dan een stuk eerder al onder gaat, dus je hoeft minder laat op pad. Ook heb je vaker kans dat er nog licht in de kantoren brandt, wat toevoegt aan de sfeer.
De voorbereiding
Eerst en vooral is het belangrijk om je onderzoek te doen voordat je met je camera het veld in gaat. Dit betekent dat je van tevoren potentiële locaties moet verkennen en mogelijke obstakels of uitdagingen moet identificeren die je onderweg kunt tegenkomen. Het is ook een goed idee om vertrouwd te raken met de lokale wet- en regelgeving met betrekking tot fotografie in openbare ruimtes, aangezien sommige steden strikte regels hebben over waar en wanneer foto’s kunnen worden gemaakt.
Welke locatie?
Welke stad je wilt gaan fotograferen is misschien niet zo heel moeilijk, maar de locatie in die stad vinden kan een uitdaging zijn. Kijk goed naar krachtige composities, die zullen je foto’s een stuk beter maken. Waar je precies op moet letten zullen we later in dit artikel behandelen.
Belangrijk is dat je de locatie gaat bepalen met hetzelfde licht als wanneer je de foto wilt gaan maken. Als je bijvoorbeeld in de avond je foto’s wilt gaan maken, is het goed om te zien wat de straatverlichting doet in het beeld. Je kan dan goed zien hoe alles eruitziet, en ook al gelijk de juiste compositie bepalen.
Wat ook aan te raden is, is om ook gelijk in je voorbereiding op zoek te gaan naar een back-up locatie. In de stad kan het namelijk sneller gebeuren dat er onvoorziene dingen veranderen op de plek die jij wilde gaan fotograferen. Denk aan wegwerkzaamheden of iets anders wat een storende factor kan zijn. Het werkt fijner als je gelijk naar die andere plek kan gaan, dan dat je ter plekke op zoek moet gaan naar iets anders.
De juiste uitrusting
Je hebt niet veel nodig voor stadsfotografie en het vastleggen van stadslandschappen, maar dat wat je nodig hebt is wel essentieel. Om te beginnen heb je een stevig statief nodig. Zeker als je van plan bent om tijdens zonsondergang te fotograferen werkt je met beperkt licht. Je moet dan gebruik maken van langere sluitertijden om een goede foto te krijgen. En met lange sluitertijden is het belangrijk dat je camera zo stil mogelijk blijft.
Doorgaand op zo stil mogelijk, het volgende dat je nodig hebt is een draadontspanner of een afstandsbediening. Het indrukken van de ontspanknop zorgt namelijk ook al voor trillingen. En het zou zonde zijn dat je, ondanks je mooie statief, nog steeds een onscherpe foto krijgt. Je zou ook gebruik kunnen maken van de zelfontspanner, waarbij de foto iets later wordt genomen. Maar dan heb je minder invloed op wanneer de daadwerkelijke foto wordt genomen.
Welke Lens?
Als het gaat om het fotograferen van stadslandschappen, kan de juiste lens het verschil maken. Het kan helpen de levendige energie van een bruisend stadsbeeld vast te leggen of de ingewikkelde details van de architectuur naar voren te brengen.
Groothoeklens
Overweeg ten eerste om een groothoeklens te gebruiken voor stadslandschappen, omdat er dan meer in je beeld past. Dit is vooral handig bij het vastleggen van gebouwen en skylines van een afstand. De grotere hoek creëert ook een gevoel van diepte en perspectief, wat een interessant element toevoegt aan je compositie. Houd echter rekening met vervorming rond de randen van het frame, die rechte lijnen en architectonische kenmerken kunnen beïnvloeden.
Die vervorming gebeurt als je je camera iets kantelt om bijvoorbeeld een iets andere compositie te krijgen. De lijnen van de gebouwen lopen dan niet meer recht. Dit kan je aanpassen tijdens de nabewerking, maar dit is niet optimaal. Je kan het dus beter proberen te voorkomen.
Telelens
Als je een stad in de verte wilt fotograferen kan een telelens een prima aanvullende optie zijn. Maar het is ook heel handig om bepaalde details te laten zien. Je kan dan makkelijk inzoomen op bepaalde structuren of patronen.
Filters
Filters zijn niet echt nodig bij stadslandschap fotografie, maar sommige kunnen toch handig zijn om mee te hebben. Waarschijnlijk heb je altijd een polarisatiefilter bij je. Dit kan handig zijn als er bepaalde schitteringen zijn, of als er water in je foto voorkomt.
Grijsfilters kunnen handig zijn als er veel licht aanwezig is, ze houden namelijk licht tegen. Je kan je dus voorstellen dat je een grijsfilter weinig zult gebruiken tijdens zonsondergang. Ook heb je grijsverloopfilters, die bijvoorbeeld alleen aan de bovenkant van de foto licht tegenhouden. De verloopfilters zijn er met een harde overgang en een zachte overgang, welke je nodig hebt ligt aan de omstandigheden.
Welke instellingen gebruik je?
Stedelijke gebieden bruisen vaak van activiteit, en de dynamische aard van deze omgevingen maakt het essentieel om de juiste instellingen te selecteren om verbluffende beelden te verkrijgen. Met de juiste instellingen kun je alle details van een stedelijk landschap vastleggen en tegelijkertijd boeiende en opvallende beelden maken.
ISO
ISO is een maat voor hoe gevoelig de sensor van je camera is voor licht; het is alsof je het volume van een radio hoger zet: je hoort meer ruis als je het te hoog zet. Hetzelfde principe is van toepassing op de ISO-waarde van je camera: hoe hoger deze is, hoe groter de kans dat je ruis in je foto’s ziet. Ruis is het korrelige of gespikkelde uiterlijk dat op onze foto’s kan verschijnen, vooral bij fotograferen bij weinig licht en een hogere ISO.
Deze zetten we dus op de laagst mogelijke stand. Omdat je ten alle tijden een mooi stevig statief bij je hebt, is het geen probleem als de sluitertijd langer wordt.
Diafragma
Diafragma is een van de fundamentele concepten in de fotografie. Het verwijst naar de opening van een cameralens en speelt een essentiële rol bij het bepalen van de hoeveelheid licht die de camera binnenkomt.
Bij het fotograferen van stadslandschappen zul je vaak een diafragma gebruiken van tussen de f/8 en f/22. Dit is afhankelijk van hoe ver je kan kijken en hoeveel je scherp wilt hebben. Probeer dus verschillende opties uit om te kijken welke je het beste kan gebruiken.
Sluitertijd
Sluitertijd is een fundamenteel aspect van fotografie dat bepaalt hoe lang de sluiter van een camera open blijft. Met andere woorden, het is de duur gedurende welke licht de sensor van een camera binnendringt, en het heeft rechtstreeks invloed op de algehele belichting van een afbeelding.
Met de sluitertijd bepaal je of de foto goed belicht wordt. Dat is dus geheel afhankelijk van de hoeveelheid licht die aanwezig is. Sommige fotografen kiezen ervoor om de foto wat te overbelichten, omdat ze weten dat de foto dan wordt zoals ze hem graag zien. Probeer dus meerdere opties uit en kijk goed wat je mooi vindt.
Spannende foto’s met de juiste compositie
Het vastleggen van opwindende foto’s van stadslandschappen kan een lastige klus zijn, maar met de juiste compositietechnieken is het mogelijk om verbluffende foto’s te maken die de essentie van het stadsleven weergeven. De sleutel tot het maken van geweldige stadslandschapsfoto’s is begrijpen hoe compositieregels effectief kunnen worden gebruikt. Door dit te doen, kun je visueel dynamische afbeeldingen maken die kijkers geboeid houden.
We hebben het al even genoemd bij het kiezen van een locatie, maar het bepalen van een goede compositie is erg belangrijk. Iedereen kan een foto maken in de stad, maar de reden dat bepaalde foto’s eruit springen is de compositie die is gebruikt. Ik zal je wat tips geven.
Lijnen
Een van de compositieregels is die van de leidende lijnen. De reden dat lijnen zo goed werken is omdat ze het oog van de kijker leiden. In een foto zonder lijnen zal de kijker gaan dwalen over de foto, en zal niet zien wat jij ziet als maker van de foto. Door op zoek te gaan naar lijnen in de omgeving, kan je de kijker helpen naar de juiste plek te kijken.
De krachtigste lijnen die je kan creëren zijn diagonale lijnen, dus die beginnen in een hoek van het frame en naar het midden wijzen. Die lijn zorgt er dan voor dat de kijker de hele foto bekijkt doordat hij de lijn volgt.
Lijnen hoeven niet altijd heel duidelijk te zijn, maar als je ernaar op zoek gaat zul je zien dat ze overal in de stad te vinden zijn. Een rij bomen, bankjes of lantaarnpalen kan ook een lijn zijn. Hoge gebouwen geven vaak veel verticale lijnen. En als je een hoog standpunt hebt, zijn ook de wegen of treinsporen allemaal lijnen die je kan volgen.
Standpunt
Het standpunt dat je gebruikt kan ook veel uitmaken voor je foto. In plaats van dat je altijd vanaf ooghoogte foto’s maakt, probeer eens door de knieën te gaan (kikkerperspectief). Of zoek een hoog punt op (vogelperspectief) om foto’s vanaf te maken.
Reflecties
Als laatste hebben we het over reflecties, die kunnen net als lijnen veel gebruikt worden in de stad. Veel moderne gebouwen hebben reflecterende oppervlaktes waar wij als fotografen gebruik van kunnen maken. Maar ook als het bijvoorbeeld geregend heeft en er plassen ontstaan, kan je mooi gebruikmaken van de reflecties.