3. Bracketing

Bracketing

Bracketing of exposure bracketing, misschien heb je er wel eens van gehoord of ben je het tegengekomen in het menu van je systeem- of spiegelreflexcamera (AEB bij Canon / BKT bij Nikon). Bracketing is een Engelse term voor het maken van een reeks dezelfde foto’s, waarbij een bepaalde instelling steeds verandert.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. bracketing resultaat

Wat is exposure bracketing?

Exposure bracketing (HDR) is een reeksopname waarbij foto’s gemaakt worden met verschillende belichtingstijden, het belichtingstrapje. In moeilijke lichtomstandigheden kan de bracketing functie erg handig zijn. Tegenwoordig zijn camera’s heel goed in het vastleggen van grote contrasten in één beeld. Maar toch kunnen krachtige prestaties tekortschieten. Hoe goed je camera ook is en hoe goed je ook kunt fotograferen, er zijn altijd grenzen. Als je beeld bijvoorbeeld grote contrasten bevat, dus hele donkere (onderbelichte) en hele lichte (overbelichte) gedeeltes, dan is het een hele goede oplossing om foto’s met elkaar te combineren. Daarmee maak je gebruik van bracketing.

Diafragmavoorkeuze (A- of Av-stand)

Bracketing kun je het beste toepassen vanuit de diafragmavoorkeuze (A- of Av-stand). Zo weet je zeker dat de scherptediepte in de foto’s hetzelfde is en wordt de sluitertijd per foto gewijzigd.

Sluitertijdvoorkeuze (S- of Tv-stand)

Gebruik je de sluitertijdvoorkeuze, dan zal de camera het diafragma wijzigen in de foto’s. Let er hierbij dus op dat het wijzigen van het diafragma niet alleen invloed heeft op de belichting, maar ook op het beeld. De scherptediepte is dan bij de verschillende foto’s anders.

Manueel

In de manuele stand kun je zelf bepalen wat je compenseert. Let er wel op dat je bij dezelfde foto steeds dezelfde waarde aanpast, bijvoorbeeld de sluitertijd.

Als je bracketing gebruikt hebt, krijg je meerdere dezelfde foto’s met  verschillende belichtingen. Bij exposure bracketing maak je drie, vijf, zeven of negen foto’s. Tussen elke foto zit een verschil van 2 stops. Met bijvoorbeeld Lightroom of Luminar voeg je verschillende foto’s samen tot een foto.

Bij het samenvoegen van de foto’s gaat de fotobewerker uit van een normaal belichte foto. Waar bevinden zich de overbelichte en onderbelichte delen? In de verschillende foto’s wordt er gekeken waar deze delen beter belicht zijn. Uiteindelijk krijg je een foto zonder onder- en overbelichte delen. De foto is dan goed belicht.

Statief en bracketing

Het is belangrijk dat elke foto exact dezelfde compositie hebben. Daarom moet je een statief gebruiken. Elke foto is dan vanaf hetzelfde punt gemaakt. Probeer er voor te zorgen dat er geen bewegende elementen tijdens de opnames zijn. Dit kan in de nabewerking automatisch gecorrigeerd worden, maar het blijft vaak zichtbaar. Het contrastverschil tussen licht en donker bepaald hoeveel opnames er gemaakt moeten worden. Bij de meest onderbelichte foto moet je details kunnen zien in de helderste elementen van het beeld. In de meest overbelichte foto moet je details kunnen zien in de donkerste elementen van het beeld.

Scherpstellen:
Het is belangrijk dat elke foto op hetzelfde punt scherpgesteld is.

ISO:
De ISO-waarde blijft bij elke foto gelijk (of je moet gebruik maken van ISO bracketing).

Diafragma:
Het diafragma blijft gelijk.

Sluitertijd:
Alleen de sluitertijd zal van elke foto anders zijn.

Meer details met bracketing

Door gebruik te maken van bracketing zullen er na het samenvoegen van de foto’s dus meer details zichtbaar zijn.

Focus bracketing

Bij focus bracketing maak je meerdere foto’s van hetzelfde onderwerp, maar dan is de scherpstelling bij elke foto anders. Vooral bij macrofotografie kan je dit gebruiken. Een macro-objectief heeft een kleine scherptediepte, waardoor er steeds maar een klein gedeelte scherp is. Als je foto’s maakt met verschillende scherpstelpunten, eigenlijk in laagjes, en vervolgens de verschillende laagjes samenvoegt, krijg je één scherpe foto. Dit kun je toepassen bij onderwerpen, maar ook bij landschappen.

Compactcamera’s en bracketing

Als je compactcamera een diafragmavoorkeuze (A- of Av- stand) heeft, dan kun je bracketing toepassen. Door de camera op de diafragmavoorkeuze in te stellen, kun je met de belichtingscompensatie, dat is een knopje met een + en een -, een onderbelichte en een overbelichte foto maken. Je zult dus zelf moeten kijken hoeveel onderbelichte en overbelichte foto’s je moet maken. Je maakt zelf verschillende foto’s, dit gaat niet automatisch.

Camera instellen

Automatische HDR-functie zit niet op alle camera’s. De bracketinginstelling is daarom handig om te gebruiken. Daardoor voorkom je dat je de sluitertijd tussen het maken van de foto’s aan moet passen. Bracketing is bij de verschillende merken anders in te stellen. De plaats waar dit in het menu gebeurt, kan wel eens wijzigen door de jaren heen.

Canon

Bij Canon is bracketing via het hoofdmenu te bereiken. Je kiest daar voor de menuoptie AEB (Automatic Exposure Bracketing), je drukt op ‘ok’ en daarna moet je met het wieltje bovenop de camera naar rechts draaien. Je ziet daarmee een streepje aan de linkerkant en een streepje aan de rechterkant van het middelpunt verschijnen. Hiermee geef je aan hoe ver de foto onder- en overbelicht moet gaan worden. Vaak worden dit soort foto’s gemaakt met -2 stop-belichting, 0 stop-belichting en +2 stop-belichting. Stel in dat de camera een continuopname maakt. Dan worden er drie foto’s achter elkaar gemaakt door de ontspanknop ingedrukt te houden. Stel je dat niet in, dan moet je drie keer een foto maken. Na elke foto verspringt de belichting.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Bracketing menu Canon
Menu Canon

Nikon

Bij Nikon kun je bracketing in het info-menu (i-knop) vinden. Dit is wel afhankelijk van het model. Bracketing wordt aangeduid met BKT bij Nikon. Deze afkorting staat vaak boven de optie. Als de BKT-functie niet in het info-menu zit, dan heb je waarschijnlijk de verkeerde programmastand ingesteld. Bij bracketing moet je de camera instellen in de M-, A-, S- of P-stand. Professionele modellen hebben zelfs een BKT-knop. Deze vind je onder de flitser aan de voorzijde van de camera.

Sony

Bij Sony moet je bracketing activeren door de transportfunctie (drivemodus) aan te passen. BRK is de afkorting voor bracketing bij Sony. Je kunt de transportfunctie op twee manieren wijzigen:
1. Via het hoofdmenu in het eerste tabje zie je de transportfunctie. Hierin vind je de optie BRK als je iets verder naar beneden gaat.
2. Door het linkergedeelte van het circulaire wiel in te drukken, kun je ook naar de transportfunctie gaan. Het wiel is multifunctioneel. Het is een draai- en drukknop. Als je de knop hebt ingedrukt kun je daarna naar de BRK-functie gaan. Als je daar bent kun je, door naar rechts te draaien, bepalen hoe groot het belichtingsverschil tussen de foto’s moet zijn en hoeveel foto’s er gemaakt moeten worden.

Olympus

Bij Olympus kun je in het menu naar bracketing gaan via het camerasymbool.

Fujifilm

Bij Fujifilm kun je bracketing instellen door de driveschijf op BKT in te stellen. Via BKT1 en BKT2 bepaal je hoeveel foto’s er gemaakt moeten worden en hoe groot het belichtingsverschil tussen de foto’s moet zijn.

Pentax

Bij Pentax stel je de drivemodus (transportstand) in op exposure bracketing. De camera maakt dan drie opnames met verschillende belichting. Bij sommige modellen vind je de bracketingfunctie in het menu.

Panasonic Lumix

Bij Panasonic Lumix kan het het instellen via de drivemodus. Daar kun je de BKT-optie kiezen. Maar je kan het specifieker instellen via het hoofdmenu.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Bracketing fotos en resultaat

Samenvoegen foto’s in Lightroom CC – stappen

In bijvoorbeeld Lightroom kun je de gemaakte bracketingfoto’s samenvoegen. Hieronder zet ik in stappen hoe je de foto’s kunt samenvoegen in Lightroom.

  • Je importeert de foto’s die je samen wilt gaan voegen;
  • Je gaat naar ‘ontwikkelen’;
  • Daarna selecteer je de foto’s;
  • Bovenin bij het menu ga je naar ‘foto’;
  • In het fotomenu kies je de optie ‘foto samenvoegen’;
  • Je kiest voor ‘HDR’, daarna opent er een nieuw scherm;
  • Automatisch uitlijnen ✔;
  • Automatisch tinten ✔;
  • Waarde voor schimmen verwijderen – ‘Laag’;
  • Bedekking voor schimmen verwijderen tonen ✔;
  • Klik op de knop ‘samenvoegen’;
  • Je ziet dat er een extra foto bijgekomen is. Dit is de samengevoegde foto;
  • Door de ‘j’ op je toetsenbord in te drukken kun je zien of er nog overbelichte delen in de foto zitten. (Deze lichten rood op als je de ‘j’ indrukt);
  • Je kan proberen de belichting of de witbalans wat aan te passen, maar dan  kan het zijn dat er teveel licht uit de foto wordt gehaald.

Heb je Photoshop op je computer staan, dan kun je via Lightroom de drie foto’s ook samenvoegen in Photoshop met HDR Pro.

  • Selecteer de drie foto’s in Lightroom;
  • Klik met de rechtermuisknop;
  • Ga naar bewerken in;
  • Kies de optie ‘samenvoegen tot HDR Pro’ in Photoshop. Dit kan even duren;
  • Je ziet nu drie foto’s;;
  • Modus: 32 bits;
  • Kies voor schimmen verwijderen ✔;
  • Druk op ‘ok’ – de foto’s worden samengevoegd;
  • Opslaan als TIFF-bestand en niet als PSD;
  • Er opent een scherm – druk weer op ‘ok’;
  • Er komt weer een extra foto automatisch terug in Lightroom;
  • Je zult zien dat je nu de hooglichten en schaduwen iets beter kunt bewerken. HDR pro geeft dus een beter resultaat;
  • Nu kun je de foto eventueel nog verder bewerken. Bijsnijden,  verscherpen, ruis enzovoorts.