Hoe werkt sluitertijd?

Hoe werkt sluitertijd

Hoe werkt sluitertijd?

Hoe werkt sluitertijd? Dat gaan we in dit artikel uitleggen, eerst gaan we behandelen wat sluitertijd inhoudt. Sluitertijd is een veel voorkomend begrip in de wereld van fotografie, en komt bij elke foto terug. Maar wat houdt sluitertijd nou eigenlijk precies in?
Sluitertijd is de tijd dat er licht op de sensor van de camera valt, een ander woord voor sluitertijd is dan ook belichtingstijd. De sluitertijd bepaald de hoeveelheid van het licht dat op de sensor valt, deze bepaald uiteindelijk of je foto goed, overbelicht of te donker is. Als de belichting niet goed in is een foto kunnen er details wegvallen, dit komt omdat er dan te donkere of te lichte vlakken in een foto ontstaan. De sluitertijd bepaald dus uiteindelijk ook hoeveel details er in de foto zijn te zien.
Naast het beïnvloeden van het licht kun je met de sluitertijd ook bepaalde effecten creëren. Zo kun je met een korte sluitertijd snelle bewegingen fotograferen, en met lange sluitertijd juist de beweging vloeiend volgen. De sluitertijd is handmatig aan te passen, hierdoor kan je per situatie bepalen welke sluitertijd je gebruikt.
Maar hoe ga je nou te werk met die sluitertijd? Dat gaan we nu uitleggen.
Zoals we al eerder behandeld hebben, is de lengte van de sluitertijd bepalend voor het effect van de foto. Een korte sluitertijd (+/- onder de 1 seconden) laat de beweging als het ware bevriezen in je beeld, hoe kortere sluitertijd je hebt hoe meer de beweging bevroren wordt en is er minder kans op bewegingsonscherpte. Bewegingsonscherpte houdt in dat je onscherpe delen in je foto ziet door de beweging, deze wil je dus voorkomen.
Hoe werkt sluitertijd

Sluittijd van de foto: 1/2500s

Deze foto is genomen met een korte sluitertijd, hierdoor is de voetballer als het ware bevroren op de foto, en je ziet ook geen bewegingsonscherpte.
Dit is het resultaat dat je wil behalen, en gaat behalen als je een korte sluitertijd gebruikt. Je kunt hiervoor je sport stand gebruiken op je camera, maar het is het beste om je camera op de manuele stand te zetten en hierin de sluitertijd aanpassen naar bijvoorbeeld ’30. Probeer verschillende tijden uit totdat je het gewenste resultaat behaald.
Kies je ervoor om een korte sluitertijd te kiezen die langer is dan 1 seconden dat loop je het risico dat er bewegingsonscherpte in je foto komt. Dan is niet per definitie je hele foto bewogen maar, dan kunnen er onscherpe delen in je foto ontstaan. Neem als voorbeeld deze foto:
Hoe werkt sluitertijd

Sluitertijd van de foto: 1/200s

De focus van deze foto is bedoeld op speler nummer 23 die de bal weg schiet. De speler is in deze niet bewogen, maar de bal wel.
Dit houdt in dat er een te lange sluitertijd is gebruik en hierdoor is er een bewegingsonscherpte ontstaan rondom de bal.
Wil je nou juist de beweging laten zien in de foto? Dan moet je gebruik maken van een lange sluitertijd. Bij een lange sluitertijd is het belangrijk dat je je camera stabiel houdt, zet deze dus op een statief. Zorg er ook voor dat bijvoorbeeld je schouderband niet kan bewegen door de wind, en probeer je camera zo min mogelijk te verplaatsen bij het indrukken van de knop. Doordat de sluitertijd lang is ziet je hierdoor elke beweging terug in je foto.
Stel je camera in op een lange sluitertijd, hierdoor wordt de beweging vloeiend weergegeven in je foto. Zie bijvoorbeeld foto hieronder:
Hoe werkt sluitertijd
Je moet dus van tevoren goed bedenken wat voor effect je wilt bereiken met  je foto, en hierop je sluitertijd afstellen.
Deze is dus per situatie verschillend, het is een kwestie van blijven variëren van sluitertijd totdat je het gewenste resultaat krijgt. Maar vooral blijven klikken!
×

Hoi!

Klik hieronder om te Whatsappen of verstuur een e-mail naar [email protected].

× Kan ik je helpen?