3. Fotografie Vraagbaak
  4. Scherpte: 6 tips om scherpe(re) foto’s te maken

1. Gebruik ISO alleen wanneer nodig

ISO veroorzaakt ruis, zelfs al bij het gebruik van bijvoorbeeld ISO 200. Ruis zien we vaak als onscherp, omdat er veel grijze spikkels (ruis) op de foto zitten. Zorg ervoor dat je alleen ISO gebruikt wanneer het echt nodig is.

ISO foto's maken

2. Te langzame sluitertijd – inzoomen

Zeker wanneer je gaat inzoomen moet je de sluitertijd goed in de gaten houden. Als stelregel kan je aanhouden: brandpuntafstand x 2 = sluitertijd. Dus wanneer je ingezoomd bent op 250mm, dan gebruik je 250 x 2 = 1/500 aan sluitertijd. Zo voorkom je bewegingsonscherpte.

3. Te langzame sluitertijd bij het foto’s maken

Wanneer je binnen gaat fotograferen krijgt je camera (overwegend) minder licht binnen. Hierdoor kan het gebeuren dat de sluitertijd te langzaam is.

Wanneer de sluitertijd onder 1/30 komt is de kans op bewegingsonscherpte erg groot. Door het verhogen van de ISO kan je de snelheid van de sluitertijd verhogen.

4. Gebruik stabilisatie bij het maken van foto’s

Op veel objectieven/lezen zit een stabilisatie. Gebruik deze ook! Hierdoor kan je, ook bij wat moeilijkere lichtomstandigheden, uit de hand fotograferen.

Wanneer je vanaf statief op een vlakke ondergrond gaat fotograferen, zet je de stabilisatie uit. De stabilisatie kan er anders juist voor zorgen dat er trillingen ontstaat.

5. De juiste scherpstelmethode

Je kan ervoor zorgen dat er maar een scherpstelpunt actief is in plaats van meerdere. Hierdoor kun je maximale controle uitoefenen op wat er scherp gesteld gaat worden. Advies: gebruik je middelste autofocuspunt.

Scherpstelmethode foto's maken

6. Check je scherpte-instelling wanneer je foto’s maakt

Zeker wanneer je langer bezig bent om een onderwerp te fotograferen, is het verstandig om je scherpte te controleren. Dit kan via de Liveview-modus of door in te zoomen wanneer je een foto hebt gemaakt.

Leren fotograferen bij Fotografie Ploeg

Wil je starten met het maken van foto’s? Volg dan onze fotografiecursus voor beginners. Hier leer je jouw fotocamera goed te gebruiken. Ben je gevorderd? Dan is de gevorderde fotografiecursus wellicht iets voor jou.

Was dit artikel nuttig?

Related Articles