3. Hoe maak je een wazige achtergrond in je foto?

Hoe maak je een wazige achtergrond in je foto?

Foto’s maken met een wazige achtergrond (bokeh), waarbij het onderwerp helemaal of gedeeltelijk scherp is, hoe doe je dat? Elke fotograaf wil graag foto’s kunnen maken met een wazige/onscherpe achtergrond, zodat de aandacht vooral naar het onderwerp gaat. Je ziet dat vaak terug bij portretfotografie. Maar natuurlijk kun je een onscherpe achtergrond creëren met heel veel onderwerpen. Ik ga uitleggen op welke manieren je dit zelf kan maken.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige onscherpe achtergrond

Scherptediepte

Scherptediepte is het gebied met een bepaalde diepte wat binnen een foto scherp is. De scherptediepte kan heel groot zijn: bijna alles scherp. Maar het kan ook heel klein zijn: bijna alles onscherp en dus een wazige achtergrond. Bij landschapsfotografie wil je meestal dat de foto van voor tot achter scherp is. Dat betekent dat de foto een grote scherptediepte heeft.

Camera Av-/A-stand

Zet de camera in de Av-/A-stand, ofwel de diafragmavoorkeuze. Met het diafragma bepaal je of de foto helemaal, alleen op het onderwerp of een bepaald gedeelte scherp is. Het diafragma wordt aangegeven met een ‘f’. Zorg dat de ISO op automatisch ingesteld staat, dan regelt de camera zelf hoe hoog deze ingesteld moet worden.

Diafragma

Eerst zal ik even uitleggen hoe het diafragma in een camera precies werkt. Door middel van lamellen wordt de opening bepaald. Hoe kleiner de opening van de lens, hoe scherper het resultaat zal zijn van voor tot achter op de foto. Dan is er sprake van een grote scherptediepte. Een groot diafragma (grote opening) geeft een kleine scherptediepte en dus een wazige achtergrond.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige achtergrond diafragma
Hoe lager het getal hoe waziger de achtergrond
Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige achtergrond diafragma verschillen fotos
Diafragma verschil tussen f/1.8 en f/11

Diafragma instellen

Om een wazige achtergrond te krijgen stel je het diafragma dus laag in. Het diafragma kan niet bij elk objectief of elke lens hetzelfde ingesteld worden. Het ene objectief gaat tot f/1.4 en andere gaan maar tot f/5.6. Dit staat vermeld op het objectief.

3 punten die bepalen hoe wazig de achtergrond gaat worden

1. Waar plaats je het onderwerp?

De afstand tussen het onderwerp en de achtergrond bepaald hoe wazig de achtergrond wordt. Als je bijvoorbeeld een foto wil maken waarbij het onderwerp tegen de muur aan staat is het lastiger om de muur onscherp te krijgen. Als je het onderwerp verder van de muur afzet zal dat makkelijker gaan.

2. De afstand tussen de camera en het onderwerp

De afstand tussen de camera en het onderwerp bepaald ook hoe scherp of onscherp de achtergrond zal worden. Wil je een wazige achtergrond, probeer dan zo dicht mogelijk bij het onderwerp te gaan staan. Bij een groot onderwerp krijg je dan maar een gedeelte van het onderwerp op de foto. Een vlinder krijg je dan bijvoorbeeld nog wel helemaal op de foto.

Tip: Merk je dat je camera niet scherpstelt, dan sta je net te dicht op het onderwerp. Neem dan iets meer afstand totdat de camera wel scherpstelt.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige onscherpe achtergrond dichtbij
Wazige achtergrond van dichtbij gefotografeerd

3. Inzoomen op je onderwerp

Als je verder van het onderwerp af gaat staan en je meer in gaat zoomen op je onderwerp, zul je zien dat de achtergrond ook waziger wordt.

Fotografie Ploeg Benelux B.V. Wazige achtergrond inzoomen
Wazige achtergrond gemaakt met meer afstand van het onderwerp en ingezoomd

Samengevat wazige/onscherpe achtergrond in je foto 

  • Av-/A-stand of M-stand (Manueel) als je zelf ook de ISO en sluitertijd instelt;
  • Laag diafragma (hoe lager het ‘f’-getal, hoe waziger de achtergrond);
  • Zorg dat er wat ruimte is tussen het onderwerp en achtergrond;
  • Ga dichtbij het onderwerp staan of ga juist verder weg staan en zoom in.