Wat is Witbalans

Wat is Witbalans

Wat is Witbalans?

Die vraag krijg ik vaker. Veel cursisten denken dat je hier ook de hoeveelheid licht mee kan bepalen die op de sensor van je camera komt. Maar dat is absoluut niet zo. Witbalans zorgt ervoor dat je de juiste kleuren op de foto krijgt of kan krijgen.

Witbalans functie

Iedere digitale fotocamera heeft deze Witbalans functie in zich. De meest gebruikte functie is die van de Automatisch Witbalans, met de afkorting AWB. Daarnaast kan je kiezen voor gloeilamplicht, daglicht, flitslicht, tl licht, schaduw en bewolkt. Maar waarom zit deze functie op mijn camera?

Kleurtemperatuur

Iedere lichtbron heeft zijn eigen kleur, beter gezegd zijn eigen kleurtemperatuur. Je camera is veelal in staat om de witbalans goed te bepalen in de AWB stand. Maar hij zit er soms naast, dan moet je hem helpen. Als voorbeeld een sporthal, vol met TL licht. Het kan gebeuren dat er ook daglicht binnenkomt. Je camera kan dan een foto maken waarbij je een groene gloed over de foto heen ziet liggen. Dit komt omdat je camera niet de juiste witbalans heeft kunnen bepalen.

Witbalans Instellen middels iconen
Witbalans instellen

Door gebruik te maken van de Witbalans instelling kan je de camera helpen (instellen) met de juiste kleurtemperatuur. Zet je de camera op TL licht – in de sporthal – dan zal de foto neutraal/goed van kleur zijn.

verschillende soorten witbalans

Witbalans Instelling Fout

Foto met de verkeerde
Witbalans

Witbalans Instelling Goed

Foto met de juiste
Witbalans

×

Hoi!

Klik hieronder om te Whatsappen of verstuur een e-mail naar [email protected].

× Kan ik je helpen?