6 tips om scherpe(re) foto’s te maken

6 tips om scherpe(re) foto's te maken

Gebruik ISO alleen wanneer nodig

ISO veroorzaakt ruis, ook al bij het gebruik van bijvoorbeeld ISO 200. Ruis zien we vaak als onscherp, omdat er veel grijze spikkels (ruis) op de foto zitten. Zorg ervoor dat je alleen ISO gebruikt wanneer het echt nodig is.
ISO Instelling

Te langzame sluitertijd – inzoomen

Zeker wanneer je gaat inzoomen moet je de sluitertijd goed in de gaten houden. Als stelregel kan je aanhouden: brandpuntafstand x 2 = sluitertijd.
Dus wanneer je ingezoomd bent op 250mm. x 2 = 1/500 aan sluitertijd gebruiken. Zo voorkom je bewegingsonscherpte.

Te langzame sluitertijd

Wanneer je binnen gaat fotograferen krijgt je camera (overwegend) minder licht binnen. Hierdoor kan het gebeuren dat de sluitertijd te langzaam is.

Wanneer de sluitertijd onder 1/30 komt is de kans op bewegingsonscherpte erg groot. Door het verhogen van de ISO kan je de snelheid van de sluitertijd verhogen.

Gebruik stabilisatie

Op veel objectieven/lezen zit een stabilisatie. Gebruik deze ook! Hierdoor kan je, ook bij wat moeilijkere lichtomstandigheden, uit de hand fotograferen.

Wanneer je vanaf statief op een vlakke ondergrond gaat fotograferen, zet de stabilisatie uit. De stabilisatie kan er dan juist voor zorgen dat er trillingen ontstaat.

Selecteer het middel focuspunt

De juiste scherpstelmethode

Je kan ervoor zorgen dat er maar 1 scherpstelpunt actief is i.p.v. meerdere. Hierdoor heb je maximale controle uitoefenen op wat er scherp gesteld gaat worden.

Advies: gebruik je middelste autofocuspunt

Check je scherpinstelling

Zeker wanneer langer bezig bent met 1 onderwerp te fotograferen, is het verstandig om je scherpte controleren. Dit kan via de Liveview modus of wanneer je een foto hebt gemaakt inzoomen.

×

Hoi!

Klik hieronder om te Whatsappen of verstuur een e-mail naar [email protected].

× Kan ik je helpen?